Followers

PEMBUAT,PENGELUAR,PENGEDAR KEK LAPIS SARAWAK DI SEMENANJUNG MALAYSIA


BENGKEL RAWANG SELANGOR DI BUKA SETIAP HARI 8 PAGI - 8 MALAM
CALL - 017 215 9962 / 017 215 6161

Sunday, April 20, 2008

Umai Tenggiri


Makanan tradisi Masyarakat Melanau di Sarawak,sememangnya memenuhi tekak pada sesiapa yg suka makanan laut.

walaupun ikan nya tidak di masak dari segi penyediaan,tetapi kandungan asid di dlm limau nipis,limau purut & limau kasturi,cuka memasakkan isi kandungan ikan tersebut,di sini dyg sertakan resepi nya.

Ini cara dyg menyediakan umai ini.


Bahan-bahannya:-
1 ketul ikan tenggiri (isi di hiris)
1 sudu jus limau kasturi

1 sudu jus limau purut

1 sudu jus limau nipis
1 sudu makan cuka
5biji cili padi merah (hiris halus)
1 biji bawang besar (hiris halus)

1/2 biji tomato di dadu
garam secukup rasa,aji


Cara-caranya:-
1. Isi ikan yang telah dihiris halus, di masukkan garam, cuka dan air limau. Biarkan selama 10 minit.2. Kemudian masukan semua bahan hiris dan kacau sampai rata..3. Simpan didalam peti sejuk sebelum dihidang

* ada org suka buh kcg tumbuk atau limau nipis ajer,tp dyg buh segala jenis limau,sbb mcm jenis limau ada kat umah ni,drp menjadi kering xpakai,baik buh.hehe tak membazirkan!
Ni dia saudara kita kat UK buat umai gak - NITA

4 comments:

Nur68 said...

Mek molah umey ngan limo kasturi duak asam payak jak, mun ngkah cukak mmg sakit ujung ati...;)..boh lalek nanga avatar kamek ya, kamek peminat setia SRK & Kajol...;)

Dianne said...

haha lucu na jak ktk tok,kamek kdg2 xngkah cukak juak koh,asam payak xda dctok,mun ada mmg pakei pon,heeheh

Salt & Turmeric said...

lamak sik makan umai! my mom sik pandei gilak molah swakian food. usually balik kch baru dpt makan umai. :(

Dianne said...

Salam kak farina,
bila nak coba hehee resepi dah ada,coba pakai salmon lah,ala2 sushi kan sedap hehe