Followers

PEMBUAT,PENGELUAR,PENGEDAR KEK LAPIS SARAWAK DI SEMENANJUNG MALAYSIA


BENGKEL RAWANG SELANGOR DI BUKA SETIAP HARI 8 PAGI - 8 MALAM
CALL - 017 215 9962 / 017 215 6161

Tuesday, January 8, 2008

Aslinya Kek Sarawak ialah...

Assalamualaikum,

Kek kukus Sarawak sudah di perkenalkan dari generasi nenek moyang kami,yang paling uniknya dari nenek ke emak,emak ke anak.Jadi pada zaman saya kecil dulu,kalo bulan puasa mak dah bukak kitab resepinya,memilih resepi kek apa yang nak dibuat untuk juadah hari raya nanti.
Keluar lah di corong radio sarawak pasal resepi kek kukus baru ni,mak suruh saya siap sediakan pen & kertas untuk menyalin resepi kek.
Paling Hot nya,kami mempunyai nama kek kukus yang unik,bukan berdasarkan perasa kek,tetapi berdasarkan situasi sekeliling.
Kalo ada kek baru semualah kaum ibu nak cuba membuatnya,Pernah suatu ketika arwah makcik saya (kakak kpd ibu)pada masa itu berkerja sebagai ketua KEMAS telah mencipta resepi kek,jadi masa tu mak oii,berduyun duyun lah makcik,kakak datang ke rumah nak tengok demonstrasi cara membuat kek kukus baru tu.
Alangkah seronoknya kami pada masa tu budak2 lagi,kira merasa kek tu dah kira bagus,macam hari raya pulak.
Paling glamor kek kukus pada waktu itu ialah KEK HATI PARIK,KEK HOLIDAY INN,KEK LAPIS PANTAI DAMAI,KEK SHARIFAH AINI,KEK MADU KEMENYAN,KEK LAPIS MASAM MASAM MANIS (sekarang nama kek ni kek lapis asam manis,sebenarnya bukan,kek ni namanya berdasarkan cerita Allahyarham TR P.Ramlee dalam filem MASAM MASAM MANIS) & bermcm2 lagi lah
Yang bestnya semua kek tak sama rasa.


Bahan bahan untuk kek pulak kebanyakan tak ada di jual di sini - Semenanjung.
Seperti Browning,kepoe pasta pandan,ovelette yang bermacam jenis,gula apong,loyang tinggi dan lain2 lagi.

Semua kek sarawak menggunakan butter - GOLDEN CHURN - sama ada kek lapis atau kek kukus,susu pekat cap junjung,horlicks,telur gred A/B
Inilah keaslian kek sarawak menggunakan bahan ini,uniknya kalo org sarawak yang kaki kek ni,memang tau merasa jika memakai butter lain jenama atau kekurangan bahan2 kek di dalam kek tersebut.

Kukus kek selama 4jam,ada 6 atau 8jam - ha abis gas nanti,tp selalunya pakai dapur minyak tanah supaya dapat mengawal api.

Kalo pengukus memang setiap rumah di sarawak wajib mempunyai nya.Kat rumah mak ada kecil hingga sebesar besar pengukus ada,kalo loyang tak payah ckp lagi,semua saiz ada.lol

Begitu juga oven khas untuk membuat kek lapis,hanya kat Sarawak aje ada di jual.kek lapis nampak cantik,gebu & tak keras.

Ketahanan kek ini ialah 3bulan kalo di simpan di dlm peti sejuk tanpa memerlukan bahan pengawet,selalunya kek sarawak tak pakai bahan ni,begitu juga baking powder,hanya kek tertentu aje.
Pada asasnya saya tidak belajar langsung mengenai kek kukus mahupun kek lapis,tetapi almaklumlah sudah generasi & tradisi,kalo tak reti buat kek sarawak,supan lah!
( Bahasa sarawak ) bermaksud malu.

sekian saja untuk kali ini.
wassalam

No comments: